spot_img

Bogdan Bărbatu, destăinuri sportive: „Mașinile clasice sunt ca o ținută de gala pe care o iei la evenimente speciale!”

Pe circuit sau pe traseele de viteză în coastă Bogdan Bărbatu, sportivul brașovean, ne încântă cu evoluțiile sale la bordul autoturismului Austin MINI Cooper (vehicul istoric). Inițial automobilul era destinat uzului personal și participării la evenimentele organizate de Retromobil Club Romania. Însă pasiunea l-a determinat pe Bogdan Bărbatu să-l restaureze pentru competițiile auto. La terminarea acetui proiect Austin MINI Cooper-ul a fost omologat conform standardelor FIA. Cum s-a ajuns aici, ce rezultate a obținut sau cu ce probleme s-a confruntat ne spune Bogdan Bărbatu:

Bogdan Bărbatu: Am început cu dreptul la Cheile Grădiștei. A fost o etapă la care nu am reușit să-mi testez mașina. A nins cu o săptămână înaintea cursei. Am avut mari emoții legate de motor și cutia de viteze montate pe mașină în luna februarie.

Nu am avut emoții mari legate de vreme, de carosabil. Nu am o mașină de putere foarte mare, nu am fost foarte mult influențat de condițiile meteo. Pentru mine a fost bine. Era un decor feeric! Însă emoțiile mele erau generate de ceea ce am menționat anterior: de motor și de cutia de viteze (n.r. la MINI cutia de viteze este în baia de ulei). Premergător sezonului sportiv nu am reușit să-mi testez motorul. Nu am știut cum va merge în condiții de concurs, dacă va rezista sau nu unei etape sau tot sezonul competițional.

Dacă s-ar fi stricat ceva la motor aveam jumătate din sezonul competițional compromis. Piesele pentru acest model se găsesc din ce în ce mai greu și durează ceva până le primești. Este foarte complicat.Tot ce fac trebuie să fac pe bucăți.

Din punctul meu de vedere pe traseul de la Cheile Grădiștei nu poți să faci performanță! Nu te poți concentra să scoți un timp mai bun. Trebuie să te concentrezi pe condus, pe traseul care este destul de îngust și cu porțiuni de drum în viraje înșelătoare, abrupte, denivelate, iar din punct de vedere al securității cred că mai este de lucru. Trebuie să te concentrezi să nu sari afară! Sîmbătă s-a topit zăpada iar duminică ninsoarea a revenit. Din fericire am reușit să termin le locul I la clasa 1300.

Credit foto: Ionut Nechifor; Dan Strauti – autostiri.ro

În schimb cel mai spectaculos traseu este cel de la Baia Mare. Un traseu foarte virajat, cu cele mai multe ace de păr, cu un asfalt pretabil curselor de viteză în coastă, calitatea asfaltului este destul de ridicată. Este un traseu pe care-l parcurgi în siguranță, sunt multe segmente cu parapeți, se poate merge tare. La Baia Mare sunt și paliere de viteză dar este un traseu tehnic unde merg cu multă plăcere și entuziasm! Pe acest traseu îndemânarea, constanța, determinarea și concentarea te pot ajuta sa câștigi. Și totuși încă sunt limitat de cutia de viteze în 4 trepte, una în 5 mi-ar permite o evoluție mai dinamică, mai aproape de ceea ce îmi doresc. Ceea ce am acum este ușor diferită față de cutia de viteză standard de la acest model.

Partea frumoasă este că acest model a fost adaptat și conceput de mine, cap coadă. MINI, modelul din Campionatul Național de Viteză în Coastă a fost o mașină de stradă. Toate modificările sunt conform fișei de omologare, conform standardelor FIA!

Ideea de a-l pregăti și concura mi-a venit după ce am câștigat acest model la o licitație pe Ebay. Nu am crezut că voi câștiga licitația. Fiind un model foarte manevrabil m-am gândit să-l pregătesc pentru curse.

Am început să lucrez la acest proiect în anul 2017 și l-am terminat în 2019. Restaurarea și transformarea MINI-ului mi-a adus multe satisfacții și bucurii. După ce am luat startul cu acest model în anul 2020, după prima etapă am fost nevoit să-mi refac motorul și cutia de viteze. De abia în cursă mi-am dat seama că motorul și cutia de viteză nu sunt pregătite pentru competiție. Motorul care torcea pe stradă în cursă a fost cam leneș iar cutia de viteze nu a reușit să-mi ofere ceea ce îmi doream.  Înveți din greșeli! Iar cel care m-a ajutat și ajutat să-mi setez, să pregătesc cutia de viteze a fost Gunther Graef.

După etapa de la Cheile Grădiștei a urmat cea de la Râșnov. Condițiile meteo au fost mult mai bune iar ploaia m-a avantajat. La această etapă am avut un moment nu tocmai plăcut. Acum totul este o amintire cu multe emoții și învățăminte. Din întâmplare sau nu am scos un timp cu 2 secunde mai bun pentru că am rămas… fără frână. Despre ce este vorba în această întâmplare nefericită termintă cu bine?! După linia dreaptă de la Peșteră este un viraj de stânga care se ia cu viteză. Înainte de acel viraj am apăsat în mod repetat pe frână și am constatat că nu îmi funcționează. Ce era să fac? Am abordat segmentul respectiv în viteză iar după pedale repetate pe pedala de frână am început să simt că ține, dar nu așa cum era normal. Nu mă gândeam că scap întreg! Din fericire nu am ieșit în decor! Eram în a 2-a manșă de antrenamente cronometrate!.  Acolo majoritatea frânează acolo un pic. Și aici am reușit să termin pe locul I la clasa 1300.

La Reșița cea mai mare problemă pentru mine au fost temperaturile ridicate. La 42 de grade Celsius, în regupare, am fost verificați dacă avem, portivit prevederilor FIA, echipamentul complet! O verificare binevenită, suplimentară și necesară chair dacă curgeau apele de pe noi! La antrenamentele cronometrate de sâmbătă nu am reușit să-mi bat adversarul: Mihai Alexandrescu; am reușit să mă apropii  Datorită temperaturilor foarte ridicate, pentru a avea mai mult aer în carburator am fost nevoit să fac o nouă setare. Am fost ajutat de Nagy Emil. După această setare dumincă mașina a mers în sfârșit așa cum trebuia. Parcă avea o nouă viață. În manșa a doua am avut un timp cu aproape 8 secunde mai bun față de advesarul meu. Uneori nu este bine să-ți pierzi concentarea. În prima manșă de concurs am fost lacom, exuberant. Am abordat un viraj cu viteză mult prea mare, am derapat, era să ies cu totul în decor, dar am reușit să termin cursa. Un timp bun am avut în a doua mașă de concurs și am terminat pe locul II…În loc să ies și în clasamentul general pe locul II am ieșit pe locul IV (vehicule istorice).

Foto arhiva pilotului Bogdan Bărbatu

La Baia Mare am ajuns vineri seara târziu, era ceață, vreme urâtă și nu am mai reușit să fac recunoașteri. A fost prima dată când am concurat pe acest traseu. Am învățat traseul în manșele de antrenament. Duminică înaintea manșelor de concurs a plouat tare, am fost ceață, una dintre manșele de concurs a fost amânată cu o oră.

Lupta cu adversarul meu a fost deosebit de strânsă. Prima manșă a fost adjudecată de mine iar secunda de Mihai Alexandrescu (două titluri de campion la viteză pe circuit, în 1979 și 1980, la Clasa 1, dar și un titlu de vicecampion, în 1981, la viteză în coastă; Dacia Revival în Campionatul Național de Viteză în Coastă, Dacia Revival în Super Rally, Clasa 1 de la Slalom Paralel, Clasa 1 de la Time Attack și Clasa 1 de la Autoslalom; vicecampion la viteză în coastă (Clasa A1+B1), viteză pe circuit pentru istorice (Dacia Revival și Grupele 1,3,N) și nu știam cine a câștigat. Am reușit să-l bat cu … 2 zecimi de secundă!!!

În etapa de la Câmpulung problemele legate de rulmenți, jocul roților au fost rezolvate de bunul meu prieten Robert Adam. Forțele sunt mari, suspensia tare, cauciucurile mai late, apare uzura prematură a rulmenților. Și aici am reușit să mă clasez le locul I la clasa 1300. A fost o etapă foarte frumoasă. Mi-am serbat ziua de naștere împreună cu oameni dragi mie într-o atmosferă cît se poate de frumoasă.

Am încheiat sezaonul competitional 2021 pe locul 1 la clasa 1300 și pe locul 1 la Grupa I1  În ultima etapă din cadrul Retro Romania Racing, disputată la sfărșitul lunii octombrie 2021, pe Transilvania Motor Ring am obținut locul III la clasa 1300.

Pasiunea pentru motorsport o am de mic copil, de când am început sa fac karting la Palatul Copiilor în Brașov, dar mi se trage și din familie, de la tatăl meu. El, în perioada comunistă, a fost în Clubul Tractorul, a fost mecanic al bunului sau prieten, maestru al sportului, Szentpali Zsoltan. Au participat la numeroase etape naționale de raliu, viteza in coastă și circuit, dar au participat și în blocul communist la curse. Pasiunea pentru clasic, pentru mașinile istorice a existat dintotdeauna. Din punctul meu de vedere mașinile clasice sunt ca o ținută de gala, pe care o iei la evenimente speciale.

Doresc să mulțumesc celor care m-au ajutat și susținut să particip la competiții: Sun Leader (https://pergole-retractabile.ro), Astra Transport, Barrique Boutique (https://www.barrique.ro), Chisped Trasporti Ro SRL, lui Adam Robert pentru asistență tehnică  și tuturor celor care mă susțin!

Mulțumesc autostiri.ro pentru oportunitatea de a prezenta o parte din viața unui sportiv dedicat vehiculelor istorice!

Related Articles

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- FII CALM LA VOLAN -spot_img
15,357FaniÎmi place
699CititoriConectați-vă
1,130AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole

- Partener Danny Ungur Racing -spot_img
- Partener – GT Auto Club Sportiv -spot_img

Parteneri Autostiri