Combustibilii ecologici vor deveni mai ieftini în Uniunea Europeană (UE), iar diferenţa de preţ dintre benzină şi motorină se va reduce, potrivit unui proiect al Comisiei Europene (CE) de reformă a taxării în sistemul energetic comunitar.
Executivul UE vrea să reformeze taxarea energiei, care genereză venituri de 240 de miliarde de euro. În prezent, sistemele de taxare a energiei variază amplu de la un stat la altul şi conduc des la stimularea paradoxală a celor mai mari poluatori.
Comisarii UE vor să dezbată planul până la vară. Proiectul a fost deja discutat în iunie anul trecut şi pus în aşteptare în timp ce comisarul pentru Taxe, Algirdas Semeta, definitiva mai multe detalii.
În următorul deceniu, UE vrea să reducă cu 20% emisiile de dioxid de carbon, considerat principalul responsabil pentru schimbările climatice.
Obiectivul UE este subminat de un sistem care impune cele mai mici taxe celor mai importante surse de poluare, precum cărbunele, şi cele mai mari asupra unui combustibil cu emisii reduse de carbon, respectiv bioetanolul.
Comisarul Semeta vrea să schimbe această situaţie propunând o nouă taxă pentru combustibili, formată dintr-o taxă de 20 de euro pe tonă de dioxid de carbon şi un impozit minim pentru carburanţi şi combustibilii destinaţi încălzirii.
Taxa pe carbon nu va fi o povară nouă, mai degrabă taxa existentă ar urma să fie împărţită în două componente: energie şi carbon.
Proiectul prevede ca taxele pe cărbune, cea mai poluantă formă de energie folosită în Europa, să urce de cinci ori, la 0,15 euro pe gigajoule de energie, însă aceasta ar putea fi efectuată treptat.
Companiile care achiziţionează permise pentru emisii de carbon prin sistemul de tranzacţionare al UE vor primi scutiri. La fel şi o parte a populaţiei.
Combustibilii obţinuţi din biomasă, ca biodisel, bioetanol sau pelete, vor suporta o taxă energetică redusă şi vor fi scutiţi de la cea pentru carbon. Beneficiile vor viza cei mai sustenabili biocombustibili, faţă de cei mai controversaţi, care concurează producţia de cereale sau determină o utilizare intensivă a terenurilor agricole.
Dacă vor fi aprobate de liderii UE, noile reguli vor intra în vigoare în perioada 2013-2020.
Precedenta tentativă a comisarului pentru Taxe de a reforma sistemul a fost amânată din cauza temerilor membrilor executivului UE privind impactul asupra industriei.
Noul proiect include, însă, măsuri sporite de protecţie pentru companiile aflate în competiţie acerbă cu rivali din afara UE, care beneficiază de costuri mai reduse pentru că pot polua fără să plătească.
Au fost incluse, de asemenea prevederi pentru a ajuta o parte a populaţiei în privinţa costurilor de încălzire a locuinţelor. Un deceniu de taxe reduse pentru carburanţii folosiţi în agricultură, sectorul piscicol şi cel silvic ar putea fi reanalizat.
Statele europene opun, tradiţional, o rezistenţă ridicată implicării Bruxelles-ului în probleme de taxe, însă reforma acestora ar putea deveni posibilă ca urmare a contextului favorabil, deoarece ar ajuta state ca Italia, Spania sau Grecia să-şi reducă deficitele publice fără să mărească impozitele pe venit.
Taxarea consumului şi nu cea a veniturilor este considerată de mulţi analişti ca o strategie bună de creştere economică.
Danemarca, Suedia şi Irlanda utilizează deja taxa pe carbon, în timp ce Marea Britanie, Germania şi Olanda au în vigoare diferite taxe ecologice.
Sursa: Mediafax