Red Bull Romaniacs și Red Bull Erzbergrodeo reunesc comunitatea globală de hard enduro sub un singur acoperiș – Clasamentul Mondial Hard Enduro, începând cu 2026!
Decizia celor două competiții de enduro extrem de a nu face parte din noul Campionat Mondial FIM Hard Enduro din 2025 a stârnit dezbateri în rândul comunității. În același timp, Karl Katoch și Martin Freinademetz, mințile din spatele Red Bull Erzbergrodeo (Austria) și Red Bull Romaniacs (România), au început să ia în considerare un format de punctaj diferit pentru cursele internaționale de hard enduro, cu scopul de a aduce pe picior de egalitate concurenții, organizatorii și partenerii.
Cursele de hard enduro există încă de acum 50 de ani, Roof of Africa, raliul din Lesotho și Africa de Sud fiind cel mai bun exemplu. În Europa, sportul a devenit mai extrem odată cu legendarele evenimente Gilles Lalay Classic (Franța), până când, în sfârșit, acum 30 de ani, Red Bull Erzbergrodeo a plasat enduroul extrem pe scena motorsportului internațional. Odată cu lansarea Red Bull Romaniacs în 2004, imaginile spectaculoase din hard enduro și știrile cu noile aventuri pe două roți s-au răspândit rapid în întreaga lume.
Încercarea de a reuni evenimentele internaționale de hard și enduro extrem sub un singur acoperiș nu este nouă. În anii 2000 se discuta deja despre fuziunea competițiilor de enduro extrem. Eforturile au făcut ca în 2018 să apară WESS (World Enduro Super Series) – Seria Mondială de Enduro, aceasta transformându-se, în 2021, în FIM Hard Enduro World Championship – Campionatul Mondial de Hard Enduro FIM.
În 2025, după o serie de tulburări, Campionatul Mondial FIM a fost inițial anulat, doar pentru a fi reluat cu puțin timp înainte de începerea sezonului, în martie, cu un nou promotor și un nou calendar competițional. Pentru organizatorii Red Bull Erzbergrodeo și Red Bull Romaniacs, însă, noul început al Campionatului Mondial de Hard Enduro FIM a fost prea vag, prea indecis și insuficient de transparent, de aceea cele două evenimente, cele mai cunoscute de pe scena internațională, au decis să nu facă parte din campionatul mondial, în 2025.
Această decizie, însă, a marcat și începutul unor reflecții privind stabilirea unui format alternativ de punctaj în sportul cu motor numit hard enduro – implicând participanții, organizatorii și toți partenerii.
Scopul declarat al lui Karl Katoch și Martin Freinademetz este de a prezenta diversitatea globală a acestui sport și de a facilita, în special pentru tinerii piloți, începerea unei cariere de succes în hard enduro.
Începând cu 2026, Clasamentul Mondial Hard Enduro (HEWR) va stabili un sistem de punctaj nou. Acesta este bazat pe cel folosit în clasamentele mondiale ATP/WTA din tenis. Participanții vor acumula puncte în clasamentul mondial pe tot parcursul anului la toate cursele participante din categoriile lor. Scopul este de a oferi de-a lungul întregului sezon o comparație transparentă și globală a performanțelor sportivilor internaționali din hard enduro. Tinerii vor fi astfel mai vizibili, iar progresul lor va fi reliefat mai ușor.
„Hard enduro s-a dezvoltat la nivel global în ultimele decenii. Din Africa de Sud până în Europa Centrală, din Noua Zeelandă până în America de Sud, America de Nord și Australia. De câțiva ani, scena motocicletelor off-road din Asia se îndreaptă din ce în ce mai mult către hard enduro. Formatele anterioare ale campionatelor mondiale s-au concentrat doar pe competițiile de cel mai înalt nivel din scenă și au avut tendința de a trece cu vederea evoluțiile pozitive de pe piețele juniorilor. Prin intermediul Clasamentului Mondial Hard Enduro, dorim să prezentăm diversitatea sportului. Considerăm că este o sarcină importantă susținerea, gruparea și promovarea evenimentelor pentru juniori și, prin urmare, a următoarei generații de piloți de hard enduro”, spune organizatorul Red Bull Romaniacs, Martin Freinademetz, explicând motivele din spatele creionării Clasamentului Mondial Hard Enduro.
Karl Katoch, creierul Red Bull Erzbergrodeo, adaugă: „Înainte de a acorda puncte în clasamentul mondial sportivilor participanți, cursele individuale trebuie mai întâi clasificate în funcție de criterii specifice de calitate. Detalii precum numărul de piloți de top participanți, mixul de naționalități al plutonului de start, infrastructura pentru spectatori, acoperirea media și acoperirea evenimentului, distribuirea premiilor sau a premiilor în bani pentru câștigători și numărul de zile de cursă sunt folosite pentru a împărți transparent cursele în diferite categorii – de la Supreme la Hobby. Numărul de puncte în clasamentul mondial acordat participanților se bazează apoi pe aceste categorii. Acest sistem de punctaj permite organizatorilor și participanților lor să avanseze în orice moment la următoarea categorie superioară – și astfel să câștige experiență, competență și acoperire”.
Clasamentul Mondial Hard Enduro urează bun venit recent înființatei WERA (World Enduro Riders Association), Asociația Mondială a Riderilor din Enduro. Sportivi de top din hard enduro, precum Manuel Lettenbichler (Germania, câștigătorul Red Bull Romaniacs 2025), Billy Bolt (Marea Britanie), Mario Roman (Spania), Mitch Brightmore (Marea Britanie) și Alfredo Gomez (Spania), au fondat asociația pentru a-și exprima opiniile.
Red Bull Romaniacs 2026 va avea 10 clase
Pregătirile pentru cea de a 23-a ediție a celui mai dificil raliu hard enduro din lume sunt în toi, înscrierile debutând pe 1 octombrie. Cu formatul clasic prolog și patru zile de off-road, ediția 2026 va avea un total de 10 clase. După experiența din 2025, când au fost introduse două clase pentru categoria de motociclete adventure, s-a constatat că este nevoie și de o clasă de nivel intermediar. Prin urmare, în 2026 fanii motocicletelor mari vor putea alege între Adventure Ultimate (cel mai dificil traseu), Adventure Core și Adventure Lite (cel mai ușor traseu).
Pe lângă acestea, există deja clasicele clase pentru motocicletele enduro Gold (trasee aproape imposibil de parcurs), Silver, Bronze, Iron, Atom și două pentru motocicletele electrice.
Raliul se va desfășura în perioada 28 iulie-1 august 2026.
Sursa si imagini: comunicat remis autostiri.ro