Test de recuperare pentru prototipul Audi e-tron. „Audi e-tron extreme” – Oprirea nr. 4: Pikes Peak

| 10 august 2018 | 0 Comments
  • Ultraeficient: autonomie mai mare cu până la 30%, datorită funcției de recuperare a energiei
  • Premieră mondială în domeniul automobilelor electrice: sistemul integrat electo-hidraulic de control pentru frânare
  • Putere mare: până la 300 kW şi accelerare de la 0 la 100 km/h în mai puțin de șase secunde

Prototipul Audi e-tron combină puterea enormă cu eficiența foarte ridicată. Generând o putere totală de până la 300 kW, SUV-ul de lux, cu propulsie pur electrică, accelerează de la 0 la 100 km/h în mai puțin de șase secunde. În ciclul de testare WLTP, mașina a parcurs peste 400 de kilometri cu bateria complet încărcată. Un important factor pentru această autonomie mare este cel mai inovator concept de recuperare între modelele concurente. SUV-ul electric a demonstrat acest fapt într-o manieră impresionantă, pe muntele american Pikes Peak.

Scenariul: fiecare kilometru de coborâre adaugă aproximativ un kilometru de autonomie

Având o înălțime de 4.302 metri, Pikes Peak protejează partea sudică a munților americani Rocky Mountains. Aici, unde Walter Röhrl a câștigat cel mai renumit raliu montan din lume, la volanul unui Audi Sport quattro S1, în 1987,  acum prototipul Audi se evidențiază prin sistemul său variabil de recuperare, care se dovedește a fi cel mai eficient între concurenți.

Pe coborârea de 31 de kilometri, SUV-ul electric recuperează şi stochează în baterie suficientă energie pentru a parcurge din nou aproximativ aceeași distanță. Diferența de altitudine, de circa 1.900 de metri, oferă condițiile necesare în acest sens. Prototipul Audi e-tron recuperează energie la un cuplu de până la 300 Nm şi cu o putere electrică de 220 kW, ceea ce reprezintă peste 70% din puterea sa de propulsie. Niciun alt model din producția de serie nu a reușit până în prezent performante atât de ridicate.

Sistemul de recuperare: de la rularea liberă la senzația pedalei unice

Sistemul de recuperare contribuie cu până la 30% la autonomia SUV-ului electric. Sistemul include cele două motoare electrice şi sistemul electro-hidraulic integrat de control pentru frânare. Pentru prima dată, sunt combinate trei moduri diferite de recuperare: recuperarea manuală la rularea liberă, folosind padelele transmisiei, recuperarea automată la rularea liberă, prin intermediul sistemului predictiv de asistență pentru sporirea eficienței şi recuperarea la frânare, cu o trecere lină de la decelerarea electrică la cea hidraulică.

Până la 0,3 g, prototipul Audi e-tron recuperează energie exclusiv prin intermediul motoarelor electrice, fără a folosi sistemul obișnuit de frânare, care acoperă peste 90% din totalul decelerărilor. Astfel, energia este retransmisă în baterie, la practic toate frânările.

Șoferul poate selecta gradul de recuperare la rularea liberă pe trei niveluri, folosind padelele de pe volan. În nivelul cel mai redus, automobilul rulează liber, fără un moment adițional de rotație, când șoferul eliberează pedala de frână. În cel mai ridicat nivel, SUV-ul electric reduce viteze sesizabil, iar șoferul poate frâna şi accelera folosind doar pedala de accelerație. Astfel se creează senzația pedalei unice, așa-numitul one-pedal feeling. În această variantă de decelerare, nu este necesară utilizarea pedalei de frână.

Frânele de pe roți sunt utilizate doar când șoferul încetinește cu peste 0,3 g, folosind pedala de frână. Frânele răspund extrem de rapid, datorită noului sistem electro-hidraulic de acționare. Audi este primul producător auto din lume care folosește acest sistem la un automobil de producție de serie cu propulsie electrică. Un piston hidraulic al modulului compact de frânare generează presiune adițională, generând astfel forță adițională de frânare pentru cuplul recuperării.

Când intervine frânarea automată de urgență, între inițierea încetinirii şi prezența presiunii maxime de frânare între plăcuțe şi discuri trec doar 150 de milisecunde. Datorită generării atât de rapide a presiunii, distanța de frânare este redusă cu până la 20% în comparație cu sistemul obișnuit de frânare.

În funcţie de situația de mers, sistemul electro-hidraulic integrat de control pentru frânare decide, electric şi individual pe fiecare punte, dacă prototipul Audi e-tron va frâna folosind motorul electric, frânele de pe roți sau o combinație a ambelor sisteme. Pedala de frânare este decuplată de la sistemul hidraulic. Trecerea de la frâna de motor la frânarea exclusiv prin frecare este lină, șoferul nesesizând-o. Sistemul permite SUV-ului electric să exploateze potențialul său maxim de recuperare în manieră țintită, cu ajutorul sistemului de asistență pentru eficiență inclus în dotarea standard.

Sistemul folosește senzorii radar, imaginile camerei video, datele de navigație şi informațiile Car-to-X pentru a detecta mediul din trafic şi ruta. Șoferului i se afișează informațiile corespunzătoare pe Audi virtual cockpit, imediat ce ar fi util să ridice piciorul de pe pedala de accelerație. Interacționând cu sistemul opţional adaptive cruise assist, asistentul pentru eficiență poate, de asemenea, încetini şi accelera SUV-ul electric în manieră predictivă.

Motoarele electrice: performanțe ridicate

Ceea ce este fascinant la SUV-ul acesta cu propulsie electrică nu este doar faptul că este foarte eficient, ci şi foarte puternic. Cele două motoare electrice ale sale generează 265 kW şi 561 Nm. Motoarele pot atinge aceste performanțe de vârf în aproximativ 60 de secunde. Astfel, automobilul poate accelera de pe loc până la viteza maximă, limitată electronic la 200 km/h, de mai multe ori consecutiv, fără pierderi de putere. Cuplul maxim enorm de propulsie intervine în fracțiuni de secundă.

Comutând din modul D în modul S şi apăsând la maximum pedala din partea dreaptă, șoferul poate activa modul boost. Acesta este disponibil timp de opt secunde. Astfel, sistemul produce o putere totală de 300 kW şi un cuplu de 664 Nm. Prototipul Audi e-tron sprintează de la 0 la 100 km/h în mai puțin de șase secunde.

Video: YouTube

Sursa si imagini: comunicat remis Autostiri.ro


Tags: ,

Category: Noutati, Prima pagina

Citește articolul precedent:
Noul BMW X7 este supus testelor de anduranţă în condiţii extreme

Prototipurile primului Sports Activity Vehicle pentru segmentul de lux îşi demonstrează versatilitatea superioară în timpul testelor de la Cercul Polar,...

Închide