Scania G 410, test de consum

| 8 februarie 2014 | 0 Comments
Scania G 410 Streamline

Scania G 410 Streamline

TEST DRIVE Scania G 410

Deși la o primă vedere poate părea greoi, după ce petreci ceva vreme cu noul G 410, acesta se dovedește a fi chiar compact. Cu motorul Scania Euro 6 de generaţia a doua, producătorul suedez a etalat noua versiune de 410 CP, cu funcţie Eco-Roll și o nouă cutie de viteze, care se remarcă printr-un consum foarte mic de carburant, anunţă Scania Romania.

Ceea ce alţi producători reușesc să obţină cu preţul arhitecturii motorului cu sistem integrat de recirculare a gazelor de evacuare, Scania reușește doar prin utilizarea exclusivă a SCR. Strategia aceasta se pare că este câștigătoare, întrucât G 410 utilizează o cantitate considerabil mai mică de motorină. În ciuda retarderului, Scania G 410 oferă o sarcină utilă suficientă, cabina Highline fiind chiar convenabilă.

Scania urmează abordarea tipică a ofertei „model plus opţiuni”. Cea mai bună sugestie: investiţi în pachetele de echipări, mai convenabile, precizează Scania Romania.

Mai încet, dar cu un consum record

Deși la o primă vedere poate părea greoi, după ce petreci ceva vreme cu noul G 410, acesta se dovedește a fi chiar compact. Cu motorul Scania Euro 6 de generaţia a doua, producătorul suedez a etalat noua versiune de 410 CP, cu funcţie Eco-Roll și o nouă cutie de viteze, care se remarcă printr-un consum foarte mic de carburant.

Este binecunoscut faptul că viteza costă și dacă mergi mai încet ești mai economic. Scania a avut aceeași abordare când a proiectat noul G 410 cu Eco-Roll și cruise-control optimizat cu conexiune GPS. Fiind primul propulsor din portofoliul producătorului suedez care folosește doar tehnologie SCR, motorul de 410 CP se remarcă prin consumul eedus de carburant. Cu prilejul testului realizat pe ruta VerkehrsRundschau (VR) au fost înregistrate valori record la consum, dar, în același timp, și cea mai mică viteză medie de deplasare.

Pe lângă avantajele Active Prediction Cruise-Control (CCAP), care se folosește de sistemul GPS, combinate cu opţiunea de „coasting“ atunci când nu este angajată nicio treaptă de viteză, Scania a integrat o funcţie „eco“ pe toate modelele Streamline, prin care viteza de deplasare este coborâtă sub setările standard atunci când urcă dealuri – 12% în loc de 8%. Mai exact, în rampe, alimentarea cu carburant este întreruptă atât de devreme, încât viteza abia atinge 75 km/oră la trecerea peste un vârf de deal. Sistemul face acest lucru doar când urmează o pantă ce va permite creșterea vitezei până la 85 km/oră. În același timp, Eco-Cruise-Control-ul permite la coborâre creșterea vitezei până la 92 km/oră atunci când este setat la 85 km/oră, potrivit Scania Romania.

Scania a renunţat la turbina cu geometrie variabilă la noul motor Euro 6 numai pe bază de SCR. Postul de conducere al şoferului se caracterizează prin ergonomie, mai ales în ceea ce priveşte schimbătorul de viteze, instrumentele de bord fiind foarte vizibile şi armonios expuse. Culorile folosite la interior sunt destul de terne, menţinându-se însă mai mult timp curate şi neuzate.

Program nou de schimbare a treptelor de viteză

Pentru a f în ton cu noul cruise-control, Scania a dezvoltat și un program nou de schimbare a treptelor de viteză pentru cutiile automate. Computerul de bord monitorizează în permanenţă turaţia motorului, încărcătura și lungimea și înclinaţia pantei/rampei. Oriunde este fezabil este selectată cea mai înaltă treaptă de viteză posibilă. Astfel, pe unele rampe, motorul de 12,7 l a înregistrat și turaţii de doar 900 rpm, deși camionul avea 40 t greutate totală.

Această abordare are ca efect o viteză medie de deplasare mai mică, dar care are și avantaje: camioanele mai rapide vor depăși camionul Scania la deal și astfel nu vor sta în calea sa în văile care urmează, pe care Scania poate să le coboare rapid și lin în modul neutru. Totuși, aceste reprize scurte de creștere a vitezei de coborâre la vale la peste 90 km/h nu sunt sufciente pentru a recupera timpul pierdut ca urmare a rulării la turaţii reduse și cu Eco-Cruise-Controlul activat. Noul propulsor de 410 CP are performanţe excelente în ceea ce privește distanţele parcurse. Destinat echipării fotelor, acesta a fost proiectat cât mai simplu posibil, cu injecţie common-rail și o singură turbină cu intercooler, conform sursei citate.

Generând un cuplu maxim de 2.150 Nm la 1.000 rpm, motorul răspunde bine sarcinilor, se comportă foarte bine la turaţii joase și abia dacă se face auzit, mulţumită tunelului proeminent. În consecinţă, cu Scania G 410 a fost înregistrat un consum de combustibil record pe traseul de testare al VerkehrsRundschau. Fără a lua în calcul AdBlue (aproximativ 7% din consumul de motorină), autocamionul are nevoie numai de 23,5 l de carburant pentru parcurgerea a 100 km. În plus, motorul nu este doar economic, ci este îmbunătăţit din multe alte puncte de vedere.

Consumul detaliat (inclusiv Adblue) și vitezele înregistrate pe traseul de teste de 499,9 km
Secţiuni de drum l/100 km km/h
Autostradă – nivel mediu (40 t)  23,4  81,8
A 9 Allershausen – A 93 Regensburg
Autostradă – dealuri (40 t)  29,1  81,8
A 3 Regensburg – Nürnberg
Autostradă rolling (40 t)  26,4  81,9
A 9 Nürnberg – Langenbruck
Drumuri regionale (40 t)  26,1  58,8
B 300 Langenbruck – Dasing
Autostradă – nivel ușor (40 t)  23,2  86,1
A 8 Dasing – A 92/99 Unterschleißheim
Drumuri regionale, parţial încărcat (24 t) 23,3 58,3
B 13 Unterschleißheim – Allershausen
Autostradă parţial încărcat (24 t) 20,9 82,5
A 9 Allershausen – Pfaffenhofen – München
Drumuri regionale, fără încărcătură (15 t) 18,3 58,4
B 13 Unterschleißheim – Allershausen
Autostradă, fără încărcătură (15 t)  18,3 83,5
A 9 Allershausen – Pfaffenhofen – München
Medie: 24,2  72,0

Rezultatele testului

Motor/tren de rulare (max. 180) 160
Cutie de viteze/transmisie (max. 180) 68
Frâne (max. 200) 172
Virare (max. 50) 45
Ambreiaj (max. 30) 25
Pedale (max. 40) 36
Performanţe la condus (max. 80) 68
Vizibilitate (max. 60) 46
Aer condiţionat/Ventilaţie  (max. 80) 63
Scaune (max. 50) 42
Control/Instrumente (max. 90) 75
Ștergătoare de parbriz (max. 30) 28
Cabină (max. 340) 272
Testare pe timp de noapte  (max. 100) 77
Scor total (max. 1.400):  1.177
Pentru rezultatele detaliate vizitaţi   www.verkehrsrundschau.de

Echipare standard:

Euro 6, ASR, diferenţial, cruise-control cu funcţie „Active Prediction“, cruise-control adaptiv cu conexiune la retarder, Eco-Roll, alarmă de coliziune (în conexiune cu ACC), două perne de aer pentru axa spate, frâne disc, direcţie cu raport variabil, computer de bord, sistem de diagnoză, spoiler faţă, trapă manuală plafon, scaun încălzit pentru șofer, geamuri electrice, Scania Communicator, aer condiţionat manual, pregătire pentru telefon/radio, radio-CD cu conexiune MP3/iPod, faps-uri laterale cabină, parasolar exterior,
suspensie pneumatică a cabinei în patru puncte, închidere electrică și sistem anti-furt, sistem de pre-încălzire al carburantului.

Echipare opţională:

Echipare ADR, compresor de aer îmbunătăţit, alternator îmbunătăţit, faruri reglabile, scaun încălzit pasager, cabină Topline (doar pentru modelele R), anvelope super-single, sistem de asistenţă la viraj și la schimbarea benzilor de circulaţie, faruri adaptive pivotante.

Recomandări:

Jante de aluminiu, patru perne de aer pe axa spate, anvelope care economisesc energie, frână hill-hold pentru plecarea din rampă, pachet „aero“ Streamline, cabină Highline, Climatronic, pachet de confort (compartimente suplimentare de depozitare, măsuţă rabatabilă, bord cu fnisaje de lux, benzi decorative, covorașe), transmisie automată Opticruise cu două pedale, Active Prediction Cruise-Control (CCAP), faruri H7, închidere electrică cu telecomandă, panou multifuncţional colorat de instrumente de bord, iluminare interioară „Refex“, pachet pentru șofer (scaun „Premium“ cu cotieră și încălzire, volan acoperit cu piele, radio „Premium“ cu Bluetooth și bord mai lung) și pachet de siguranţă (retarder, airbag pentru șofer, centură cu siguranţă cu alarmă, pretensionată, ESP, ACC, AEB).

Evaluare VR cost eficienta pe baza testului efectuat, potrivit Scania Romania

(+++++ = excelent, iar + = slab)
Consum de combustibil +++++
Viteză medie +++
Greutate ++++
Intervale de service +++
Sistem de diagnoză ++++
Informaţii pentru șofer ++++
Întreţinere ++++
Echipări +++
Punctaj total ++++

Concluzie

Ce alţi producători reușesc să obţină cu preţul arhitecturii motorului cu sistem integrat de recirculare a gazelor de evacuare, Scania reușește doar prin utilizarea exclusivă a SCR. Strategia aceasta se pare că este câștigătoare, întrucât G 410 utilizează o cantitate considerabil mai mică de motorină. În ciuda retarderului, Scania G 410 oferă o sarcină utilă sufcientă, cabina Highline find chiar convenabilă. Scania urmează abordarea tipică a ofertei „model plus opţiuni”. Cea mai bună sugestie a celor de la Scania: investiţi în pachetele de echipări, mai convenabile.

Sursa: Scania Romania

Imagine: haydockcommercials.co.uk


Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: Drive-Test, Prima pagina

Citește articolul precedent:
Record de timp pe Poiana pentru o masina de grupa F2

După ce Gabriel ENE reuşea să obtină titlul de campion național al grupei F2 încă de la penultima etapă a...

Închide