spot_img

Leonte Mihai: Turkmen Desert Race, provocarile din culise

Sportul este unul dintre cele mai bune mijloace de a atrage investitori, de a lega prietenii, de a dezvolta si intari relatiile dintre natiuni.

Povestea unei aventuri frumoase si pline de peripetii a inceput la competitia ArcFest, etapa in Campionatul National de Rally Raid dar si in Campionatul National de Off Road.

In premiera, Leonte Mihai – Președinte al Comisiei de Rally Raid din cadrul FRAS, a inaugurat, organizat si desfasurat o etapa comuna a sportivilor din off road si rally raid.

Premergator acestei curse, Excelenta Sa, domnul Shohrat Jumayev, Ambasador al Turkmenistanului in Romania, a adresat Federatiei Romane de Automobilism Sportiv invitatia de a participa cu echipe din Romania la prima editie a concursului Turkmen Desert Race. ArcFest a fost o buna oportunitate pentru Excelenta Sa, domnul Shohrat Jumayev, Ambasador al Turkmenistanului in Romania, de a prezenta concurentilor principalele caracteristici ale unei competitii ce s-a desfasurat 100% pe nisipul fierbinte din desertul Karakum.

Iar din acel moment a inceput lupta pentru resurse, pentru gasirea celor mai bune solutii si modalitati in a atrage si sustine participarea romanilor la prima editie a Turkmen Desert Race.

Calul de bataie al romanilor a fost Leonte Mihai, un om dedicat, un sportiv implicat si interesat sa dezvolte si sa promoveze rally raid-ului romanesc. Da, stiu! Exista si alte persoane implicate in aceasta ramura sportiva. Insa meritul principal al acestei deschideri apartine Excelentei Sale, domnului Shohrat Jumayev, Ambasador al Turkmenistanului in Romania, lui Leonte Mihai si acelor frumosi nebuni care au participat la aceasta cursa: Barbu Claudiu – Paul Spiridon, echipa TRANSCARPATIC Rally Team si Mihai Chiparus – Bogdan Mehedintu, echipa Adrenaline Motorsports, dar si al lui Fazacas Cioco Ioan, mecanic.

Dincolo de pasiune, pricepere, daruire si aventura, batalia s-a dat pentru resurse. Leonte Mihai a facut drumuri peste drumuri, Brasov – Bucuresti, intalniri peste intalniri la ambasada Turkmenistanului, la FRAS, la Ministerului Turismului si Sportului, in Turkmenistan si nu numai. Totul pentru a obtine resursele necesare sustinerii deplasarii si participarii echipajelor romanesti la acest concurs. Si a reusit!!!

,,De la inceput totul a parut o mare nebunie… Timpul a fost cel mai mare adversar. Insa ajutorul neconditionat oferit de ambasada Turkmenistanului, alaturi de echipa din FRAS care timp de 2 luni au muncit aprope 100% pentru acest proiect, de Ministerul Turismului si Sportului care ne-a acordat un ajutor nesperat, intr-un moment crucial si efortul sportivilor romani care au reusit sa isi mobilizeze resursele au constituit cele mai bune motive pentru a infrunta desertul.

Acum, la aproape o luna dupa aceasta competitie, sunt fericit! Dincolo de zecile de e-mail-uri, de sutele de telefoane, de drumuri, de momentele cand eram gata, gata sa renuntam, de noptile in care ma trezeam framantat de lucrurile nerezolvate, exista multa satisfactie.  

Am descoperit o tara cu frumuseti aparte. Printre dunele de nisip, copacii uscati, camile, calareti, caciulile lor traditionale, am simtit ospitalitatea unei natiuni, am cunoscut o parte din traditiile lor. Spre deosebire de noi, poporul turkmen a inteles ca mediul ostil in care traiesc poate fi transformat. In orice loc se ridica o constructie vei vedea si arbori, vegetatie, cu instalatia de apa aferenta. Din nisip se inalta copaci care peste cativa ani vor schimba microclimatul de acolo. Sanatatea unui popor inseamna si aer curat. Orase noi, cladiri moderne, institutii, spitale, scoli, aeroporuri … toate construite in 10 ani,” ne-a declarat Leonte Mihai.

Drapelul Romaniei a ajuns sa fie alaturi de alte natiuni in lupta pentru cucerirea desertului, in lupta cu temperaturile deosebit de ridicate ziua si racoroase noaptea, in lupta cu dunele de nisip si aderenta schimbatoare de la kilometru la kilometru.

Poate unii dintre noi ar fi tentati sa intrebe: ei si? Ei, da!

Distanta rutiera intre Bucuresti si Ashgabat este de 4488 kilometri. Capitala acestei

tari, Ashgabat, este inclusa in Cartea Recordurilor ca fiind orasul cu cele mai multe constructii din marmura.

Premergator acestei curse desfasurate in perioada 11 – 15 septembrie, cele doua echipe au participat in perioada 04 – 08 a.c. la TRANSCARPATIC Rally Raid, etapa in campionatul intern.

Barbu Claudiu i-a oferit lui Mihai Chiparus una din masinile sale pentru a fi prezent la competitia din campionatul intern. Imediat dupa terminarea cursei, SSV-ul lui Claudiu a fost demontat si transportat in Turkmenistan ca piese de schimb. In luna august vehiculele celor doua echipe romanesti (altele decat cele care au participa la etapa din septembrie in campioantul intern) au fost imbarcate pe TIR si transportate in Turkmenistan.

Simplu? Ca sa fie in regula masinile romanesti au avut nevoie de documente de export. Inchirierea GPS-ului pentru fiecare vehicul a costat 1600 de euro, iar garantia (returnata la finalul concursului) a fost 3200 de euro. Deplasare, cazare, combustibil, taxe de participare, taxe documente, mancare, echipament (turkmenii nu au facut rabat de la nimic; tot echipamentul a fost verificat, reverificat si a fost necesar sa corespunda normelor FIA), piese, cauciucuri si lista poate continua.

Iar acum vine o alta parte interesanta! Daca echipele au parcurs intre orașul istoric Amul și orașul Hazar de la malul Marii Caspice, 1202,99 kilometri de proba speciala, 411,38 kilometri de legatura, in total 1614,37 kilometri, echipele de asistenta au mers peste 3300 de kilometri. Un efort mare, dur si frumos, specific rally raid-ului. De asemenea, echipele de asistenta s-au deplasat folosind rood book-ul intocmit special pentru ei.

,, Am parcurs 3300 km intr-o saptamana pe toate categoriile de drum, de la autostrada la drumuri de nisip, care nu au lipsit in nici o zi. Rolul deschizatorului de drum a fost important. Acest raliu a fost mediatizat atat de Eurosport si a fost transmis de televiziunile locale

Gurbangulî Berdîmuhamedov, presedintelui Turkmenistanului, un sportiv pasionat, a fost prezent in calitate de concurent  la startul raliului organizat in cele mai mici amanunte de Jean Louis Schlesser. Jean Louis Schlesser este un fost pilot francez de Formula 1 care a evoluat în Campionatul Mondial între 1983 și 1988, cu un palmares sportiv impresionant. Acesta a castigat in anii 90′ si 91′, la categoria prototipuri de sport, la cursa Paris – Dakar, titlul de campion mondial si desigur exemplele pot continua. In prezent Jean Louis Schlesser organizeaza rally – raid-ul Africa Eco Race, iar Turkmen Desert Race este noua sa provocare pentru impatimitii acestei ramuri sportive.

A fost un tur de forta sustinut de o organizare impecabila, de personal numeros, de forte de ordine, elicoptere, masini de asistenta, de un program derulat la secunda. Si totul prin nisipul afanat, batut de vant in soarele amiezii.

Da, desertul Karakum si-a luat tributul. Din cele peste 80 de echipaje care au la startul, cam jumatate au ajuns la finalul Turkmen Desert Race. Echipajele intarziate, accidentele, masinile arse, nisipul moale alternat de suprafete dure, uscate, santurile, pragurile, denivelarile, alternate cu zone umede, reperele lungi, defectiunile tehnice, bugetul, pasiunea, indarjirea, efortul, caldura, greselile, secunda si nu numai au facut diferenta.

A fost o competitie dura organizata ireprosabil, iar regulamentul a fost aplicat fara discutie tuturor, indiferent de nume sau renume. Rally raid-ul este greu si nu este pentru oricine. Masinile de asistenta au parcurs zilnic de 500-800 km., cel mai mult 1200 km. intr-o zi. Batai de cap au avut mecanicii, organizatorii, dar si jurnalistii.

O noapte dormita in desert, cu capul rezemat de roata masinii direct pe nisip, poate echivala cu suma tuturor aventurilor noastre urbane traite in 10 ani sau poate chiar si intr-o viata.

Castiga toti cei care participa. Ca sa te aliniezi la startul unui astfel de concurs ai nevoie de buget, pricepere, echilibru, cunostinte de mecanica, atentie si multa, multa pasiune. In desert lupta este stransa si cea mai dura competitie este cu tine insuti, cu gandurile si framatarile tale la care pentru moment nu gasesti raspunsuri si la care ai solutii in momentul in care iti gasesti echipajul acoperit de nisip.

Am castigat experienta, avem amintiri de nepretuit! Multumim Excelentei Sale, domnului Shohrat Jumayev, Ambasador al Turkmenistanului in Romania! Multumim pentru modul in care am fost tratati de la primul pana la ultimul pas pe pamant turkmen! Multumim Ministerului Turismului si Sportului pentru toata sustinerea! Multumim Norris Mageanu – presedinte FRAS pentru incredere dar si pentru sprijinirea acestui demers spre performanta! Multumim Cristi Notaru si Elena Badica pentru sutele de e-mail-uri, pentru telefoane, pentru toate orele tarzii petrecute la birou sau in teren!” a adaugat Mihai Leonte, președinte al Comisiei de Rally Raid din cadrul FRAS.

Felicitari echipajelor romanesti! Echipa Romaniei:

Claudiu Barbu – Paul Spiridon  –  Polaris RZR

Mihai Chiparus-Bogdan Mehedintu –  Mitsubishi Pajero

Leonte Mihai  – reprezentant FRAS

Fazacas Cioco Ioan  –  mecanic.

Video: YouTube

Imagini puse la dispozitie de Leonte Mihai.

Related Articles

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- FII CALM LA VOLAN -
15,333FaniÎmi place
703CititoriConectați-vă
1,450AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole

- Partener Danny Ungur Racing -
- Brașov Amanet Auto-spot_img

Parteneri Autostiri